جست و جو

ده علامت در کودکان که نشون میدهخ شما باید فورا با پزشک تماس بگیرید

تب شیرخواران زیر ۲ ماه
فهرست مطالب

۱- تب شیرخواران زیر ۲ ماه:

اگر فرزندتون ۲ ماهه یا کوچکتر هست در صورتیکه درجه حرارت مقعدی بیشتر از ۳۸ یا زیر بغل بیشتر از ۳۸.۵ باشه باید فورا با پزشک تماس بگیرید.( یک استثتاء در مورد این قانون واکسن ۲ ماهگی هست که ممکنه تب خفیف به مدت ۳۶ ساعت بعد از واکسن ایجاد بشه)
به دلیل اینکه سیستم ایمنی شیرخواران هنوز تکامل پیدا نکرده، عفونت های معمول ممکنه به سرعت در بدن پخش بشه و عفونت های باکتریال جدی ایجاد کنه بدون اینکه علائم دیگه ای از عفونت وجود داشته باشه. والدین اغلب فکر می کنند که تب شیرخواران زیر ۲ ماه ممکنه بخاطر سرماخوردگی باشه، در صورتیکه سرماخوردگی در این سن (زیر ۲ماه) باعث تب بالا نمیشه و باید حتماً عفونت های جدی بررسی بشه.

۲- سرفه مداوم:

وقتی که کودکتون سرفه مداوم و خس خس سینه داره، این ممکنه یک حمله حاد آسم باشه. عفونت های ویروسی ممکنه باعث ایجاد علائم شبیه آسم در بچه ها بشن. حتی اگر که مدت زمان کوتاهی ایجاد شده باشه.

البته اگر فرزندتون تشخیص آسم براش گذاشته شده باشه، شما احتمالاً اسپری و آسم یار یا دم یار در خانه دارید ولی اگر داروهای معمولش رو استفاده کردید ولی کودکتون باز هم سرفه های مداوم به مدت بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داره، باید حتماً با پزشک تماس بگیرید.

اگر فرزندتون نصف شب از خواب بیدار شده و سرفه های خروسکی داره شما می تونید شیر آب گرم حمام رو باز کنید و باهم در حمام که بخار آب گرم داره زیر یک حوله بشینید. اگر هنوز هم سرفه های خروسکی داره هوای سرد کمک کننده است. پس اگر هوا سرد هست برید بیرون و گرنه در فریزر رو باز کنید و بچه رو جلوی اون قرار بدید. اگر شانس بیارید با این روش ها خوب میشه و گرنه باید حتماً و فوراً با پزشک تماس بگیرید.(مخصوصاً وقتی تنفس خوب نیست و به سختی نفس میکشه و عضلات بین دنده ای حالت تو کشیدگی داره یا پره های بینی تکان میخوره و یا موقع نفس کشیدن ناله می کنه) اینها علائم دیسترس (زجر) تنفسی هست و باید به اورژانس مراجعه کنید.)

3- ضایعات پوستی قرمز رنگ و تب:

اگر کودکتون تب داره و ضایعات قرمز رنگ شبیه نقطه های ماژیک روی بدنش داره، این علائم ممکنه نشون دهنده یک عفونت جدی باکتریائی مثل مننژیت(عفونت پرده های مغز) باشه.
این نقطه ها پتشی نام داره و وقتی شما با انگشت فشار می دید از بین نمیره و قرمز باقی می مونه (سایر ضایعات پوستی قرمز با فشار دادن انگشت کم رنگ تر میشه و وقتی انگشت رو برمی دارید، دوباره قرمز میشه)
این پتشی دربیماریهای دیگه هم ممکنه وجود داشته باشه ولی همراهی اون با تب مهم هست.

4- استفراغ مداوم:

اگر فرزندتون استفراغ مداوم داره یا حتی فقط عق میزنه و چیزی بالا نمیاره، ممکنه بخاطر مسمومیت غذایی و یا پیچ خوردگی روده باشه. اگر استفراغ همراه با خون باشه و یا کودک دچار گیجی و خواب آلودگی شده حتماً و فوراً با پزشک تماس بگیرید، همینطور اگر کودک استفراغ جهشی و یا سبز رنگ داشته باشه باید با پزشک تماس بگیرید.

6- ضربه به سر:

اگر کودکتون به سرش ضربه خورده و هوشیار نیست باید بلافاصله با اورژانس 115 تماس بگیرید. همچنین اگر بیشتر از یک بار استفراغ کرد و یا خواب آلود و گیج شده بود و یا خروج یک مایع شفاف از گوش یا بینی داره باید با پزشک تماس بگیرید.
شما باید به این موارد دقت کنید و ببینید وجود داره یا نه: بر آمدگی روی پیشانی وجود داره یا نه و یا اگر یک طرف سرش را به جائی می کوبه و یا یک قسمت از جمجمه اش تو رفتگی پیدا کرده.

7- مدفوع ژله ای و خونی:

اگر مدفوع کودکتون به صورت دانه های انگور و قرمز رنگ شده، ممکن هست بخاطر یک بیماری جدی به نام انواژیناسیون باشه. در این حالت روده دچار پیچ خوردگی یا انسداد می شه. از طرف دیگه، اگر مدفوع خونی باشه ممکنه بخاطر مسمومیت غذایی و یا اسهال و استفراغ باکتریایی باشه که در این صورت پزشک درخواست آزمایش مدفوع رو انجام میده.پیچ خوردگی روده یک اورژانس پزشکی هست و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

8- تورم پلک همراه با درد و تب :

بچه ها به طور شایعی ممکنه بخاطر حساسیت یا گزش حشرات دچار تورم پلک بشن اما اگر تورم همراه با تب باشه ممکنه بخاطر یک عفونت باکتریائی جدی در سینوس چشم باشه، و به قسمت های مختلف جمجمه گسترش پیدا کنه. باید حواستون جمع باشه اگر پلک ورم کرد و یا قرمز شده بود و بعداز چند ساعت تورم بدتر شد و حرکات چشم دردناک بود و تورم پلک همراه با درد و تب بود باید حتما به پزشک مراجعه کنید و آنتی بیوتیک تزریقی زودتر شروع بشه.

9- درد شکم به مدت بیشتر از 2 ساعت:

اگر درد شکم فرزندتون با بالا و پائین پریدن بدتر میشه و یا نمیتونه راحت بخوابه ممکنه آپاندیسیت داشته باشه. درد شکم ممکنه از دور ناف شروع بشه و بعد قسمت پائین و راست شکم دردناک بشه،اگر درد بصورت مداوم بیشتر از دو ساعت طول بکشه باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

10- درد شدید بازو:

در رفتگی بازو در نوپایان و بچه های زیر 2 سال وقتی اتفاق می افته که شما دست بچه رو به زور بخواهید دنبال خودتون بکشید، در این حالت درد و تورم بازو ایجاد می شه و بچه دستش رو حرکت نمی ده که ممکنه تو بچه های زیر 6 سال هم دیده بشه. در این حالت پزشک می تونه دست بچه رو جا بندازه به شرط اینکه تورم زیاد ایجاد نشده باشه.

از پیج دکتر بهاره ایمانی دیدن فرمائید.

برای دیدن پست های بیشتر وبلاگ کلیک کنید.

عضویت در کلوپ یکساله سلامت و تغذیه کودکان

% عضویت با تخفیف ویژه به مدت محدود – پرداخت نقد یا اقساط %

دسترسی آنلاین به بیش از 13 ساعت ویدیو آموزشی در زمینه سلامت و تغذیه کودک، تشکیل پرونده الکترونیک، تفسیر منحنی رشد و تغذیه، مشاوره اختصاصی، تنظیم برنامه غذائی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی

پاسخگوی سوالات شما هستیم

نوبت دهی تلفنی پاسخگویی در اینستاگرام