جست و جو

توصیه هایی برای تغذیه نوجوانان

تغذیه نوجوان
فهرست مطالب

چرا تغذیه در نوجوانان اهمیت ویژه ای دارد؟

نوجوانان حس استقلال طلبی زیادی دارند و دوست دارند که خودشان انتخاب کننده باشند نه اینکه دیگران برایشان انتخاب کنند.
به دلیل روحیه حساس در این سن، نوجوانان نصحیت پذیر نیستند و برای تشویق ایشان به داشتن یک تغذیه سالم، باید صبر و حوصله زیادی داشته باشید.
به دلیل رشد سریع و تغییرات هورمونی در این سنین، تامین یک رژیم غذایی سالم نیاز به توجه ویژه ای دارد. ما در اینجا توصیه هایی برای تغذیه نوجوانان نوشتیم، با ما همراه باشید.

توصیه هایی برای تغذیه نوجوانان

  1. دوره نوجوانی، زمان تغییرات بسیار سریع است. در طی این دوره یک جهش رشد اتفاق می افتد. همچنین در این سن تغییرات هورمونی، رفتاری و تکاملی سریعی رخ می دهد و در نتیجه دوره ای آسیب پذیر از نظر کمبودهای غذایی و عاطفی می باشد.
  2. تغییر شیوه زندگی: به دلیل تغییر در عادات و شیوه زندگی در نوجوانان، میزان دریافت مواد مغذی ایشان تحت تاثیر قرار می گیرد.
  3. فعالیت های ورزشی شدید یا بر عکس بی تحرکی طولانی:شرایطی از قبیل شرکت در مسابقات ورزشی و یا بر عکس بی تحرکی طولانی مدت و دیگر شرایط ویژه دوران نوجوانی باعث می شود نیاز ایشان به مواد مغذی تغییر کند.
  4. جهش رشد در این دوران رخ می دهد. به دلیل روند سریع رشد و تکامل، میزان نیاز به مواد مغذی در این سن افزایش می یابد. تنها دوره افزایش سریع رشد پس از تولد، دوره نوجوانی است.
  5. تاثیر تغذیه بر جهش رشد: علاوه بر عوامل ژنتیکی و هورمونی، عوامل محیطی مانند تغذیه و فعالیت بدنی نیز تاثیر زیادی بر زمان و میزان جهش رشد دوران بلوغ دارد.
  6. نیازهای تغذیه ای متفاوت در دختران و پسران: در این سن رشد استخوان ها و عضلات در پسران بیش از دختران است و بنابراین نیازهای غذایی ایشان هم بیشتر از دختران خواهد بود.
  7. نیاز به مواد مغذی متفاوت در دختران و پسران: در این سن دانسیته(چگالی) استخوان به سرعت افزایش یافته و نیاز بدن به اصلاح معدنی به ویژه کلسیم و فسفر بیشتر می شود. حدود 25 درصد توده استخوانی در دوره نوجوانی تشکیل می شود. در اواخر دوره نوجوانی، توده استخوانی در پسران حدود25 تا 30 درصد بیشتر از دختران است، بنابراین مواد مغذی مورد نیاز برای رشد استخوان ها نیز در پسران بیش از دختران است.
  8. نیاز به آهن در پسران و دختران متفاوت است. نیاز دختران در این سن به آهن بیشتر از پسران می باشد و فقر آهن و عوارض ناشی از آن در هر دو جنس دیده می شود. فراوانی کم خونی ناشی از فقر آهن در نوجوانان، در کشورهای مختلف متفاوت است.
  9. تمایل نوجوانان به غذاهای جذاب و بدون ارزش غذایی:در سال های اخیر، الگوی غذایی خانواده ها تغییرات زیادی پیدا کرده که در این میان، نوجوانان بیش از سایرین آسیب پذیر بوده و تحت تاثیر قرار می گیرند. به طور کلی نوجوانان به غذاهای با ظاهر فریبنده ولی فاقد ارزش غذایی، انواع نوشابه های گازدار و همچنین میان وعده های غذایی مضر، تمایل دارند.

عضویت در کلوپ یکساله سلامت و تغذیه کودکان

% عضویت با تخفیف ویژه به مدت محدود – پرداخت نقد یا اقساط %

دسترسی آنلاین به بیش از 13 ساعت ویدیو آموزشی در زمینه سلامت و تغذیه کودک، تشکیل پرونده الکترونیک، تفسیر منحنی رشد و تغذیه، مشاوره اختصاصی، تنظیم برنامه غذائی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی

پاسخگوی سوالات شما هستیم

نوبت دهی تلفنی پاسخگویی در اینستاگرام