جست و جو

سوء تغذیه کودکان چه عوارض و پیامدهایی دارد؟

سوء تغذیه کودک
فهرست مطالب

پیامدها و عوارض سوء تغذیه در کودکان

سوء تغذیه کودکان عوارض و پیامد های بسیاری دارد.

آسیب به رشد مغزی و تکامل کودک
مغز کودک در سال اول عمر به سرعت رشد می کند و کاهش دریافت مواد غذایی در این زمان بسیار حیاتی بوده و تاثیرات غیر قابل جبرانی بروی رشد مغزی و تکامل کودک می گذارد.مداخلات تغذیه ای و بهبود وضعیت تغذیه در این سن باعث بازگشت نقایص شناختی در کودک می شود.

اختلال در عملکرد دستگاه گوارش
سوء تغذیه کودکان در موارد شدید باعث از بین رفتن پرز های مخاطی روده ها ، کاهش آنزیم های گوارشی و کاهش باکتری های مفید روده شده و این سیکل معیوب ادامه میاید و منجر به بدتر شدن سوء تغذیه و اختلال رشد میشود.

افزایش استعداد به عفونت ها

 به دلیل ضعف سیستم ایمنی ،عفونت ها در کودکانی که سوء تغذیه دارند ، شایع تر است . عفونت در کودکان باعث کاهش اشتها ، افزایش نیاز به انرژی و نیاز های تغذیه ای می شود. با هر عفونت ، وضعیت سوء تغذیه بدتر شده و این سیکل معیوب ادامه میابد.

توقف رشد و تاخیر در بلوغ

 اثرات زودرس تغذیه نامناسب ,کاهش وزن و تحلیل رفتن عضلات می باشد. در مواردی که سوء تغذیه طولانی شده باشد ، بخصوص در کودکانی که دچار بیماری های مزمن هستند، اختلالات تکاملی رخ می دهد. سوء تغذیه در دوران بلوغ باعث تاخیر در بلوغ و رشد کودک در دوران نوجوانی شده و منجر به کوتاهی قد میشود.

تغییر در خلق و خو و افسردگی

کودکانی که دچار سوء تغذیه هستند ، ضعیف ،بی نشاط و بی روح می شوند. تغذیه مناسب برای نشاط و شادابی کودک ضروری است و او قادر خواهد بود تجربیات مناسب سن خود را از محیط پیرامونش یاد بگیرد.

کمبود ریز مغذی ها و ویتامین ها

در کودکانی که سوء تغذیه دارند , کمبود ریز مغذی ها و ویتامین ها شایع تر است و از همه شایع تر ، کمبود آهن می‌باشد. کمبود آهن باعث کاهش اشتها شده و سوء تغذیه شدید تر خواهد بود.

عضویت در کلوپ یکساله سلامت و تغذیه کودکان

% عضویت با تخفیف ویژه به مدت محدود – پرداخت نقد یا اقساط %

دسترسی آنلاین به بیش از 13 ساعت ویدیو آموزشی در زمینه سلامت و تغذیه کودک، تشکیل پرونده الکترونیک، تفسیر منحنی رشد و تغذیه، مشاوره اختصاصی، تنظیم برنامه غذائی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی

پاسخگوی سوالات شما هستیم

نوبت دهی تلفنی پاسخگویی در اینستاگرام