جست و جو

آیا کودک من نیاز به ارزیابی تغذیه دارد؟

آیا کودک من نیاز به ارزیابی تغذیه دارد؟
فهرست مطالب

[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.22″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.26.5″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

آیا کودک من نیاز به ارزیابی تغذیه دارد؟

1- مشکل در بلعیدن یا جویدن غذا: تکامل رفلکس جویدن- بلعیدن برای تغذیه با مواد جامد لازم است و این وضعیت با تکامل عصبی شیرخوار در 4 تا 6 ماهگی ایجاد خواهد شد. قبل از این زمان به جای حرکت رو به عقب که جامدات را به سمت پائین هدایت می‌کند، حرکت زبان به سمت بالا و خارج است تاشیر را از نوک سینه مادر دریافت کند. اگر غذای کمکی قبل از 4 تا 6 ماهگی شروع شود، وقتی قاشق را به دهان شیرخوار می‌بریم، شیرخوار لب‌های خود را بسته و یا قاشق را با زبان خود به خارج می‌راند.
اگر کودکتان دچار مشکل در بلعیدن یا جویدن غذا می‌باشد با ما تماس بگیرید.

2- عق ‌زدن یا استفراغ قبل، در طول یا بعد از تغذیه:
اگر برای کودکتان به تازگی غذای کمکی را شروع کرده‌اید، چون تاکنون فقط شیر خورده است با طعم و غلظت شیر آشنائی دارد. بنابراین مدتی طول می‌کشد که با طعم و غلظت مواد جدید آشنا شود و بتواند یاد بگیرد که چطور آنها را قورت دهد. بنابراین عق‌زدن یا تف‌کردن در این کودکان غیرطبیعی نیست. در غیر اینصورت و در سنین بالاتر استفراغ یا عق‌زدن ممکن است به علت بیماریهای گوارشی یا سایر علل باشد.
اگر در مورد استفراغ یا عق‌زدن بیش از حد فرزندتان نگران هستید با ما همراه باشید.

3- تنوع غذائی کم: گاهی اوقات رفتار نادرست ما، باعث ایجاد عادات غذائی غلط در کودک می‌شود، به عنوان مثال اگر در خانواده، یک نفر غذای خاص را دوست نداشته باشد، نباید آن غذا را حذف کنیم بلکه هر چند وقت یکبار همان غذا را تهیه کنیم و به همه افراد خانواده بگوئیم این تنها غذائی است که امروز تهیه شده و کودک ممکن است چند بار آن غذا را نخورد، ولی به مرور عادت خواهد کرد. رعایت رژیم غذائی متنوع و صحیح در خانواده مهمترین نکته در تنوع غذائی کودکان است. هر روز باید تمام گروههای مواد غذائی شامل نان و غلات (برنج، نان، ماکارونی و…) و گوشت (گوشت مرغ، ماهی،…) سبزیجات و میوه‌جات را به کودک ارائه داد.
اگر کودکتان کمتر از 20 نوع ماده غذائی مصرف می‌کند، نیاز به بررسی دارد.

4- امتناع از مصرف غذاهای خاص یا غذاهایی با قوام خاص:
مهارت غذا خوردن، همانند سایر مهارتهای دوران کودکی، با رشد کودک تکامل پیدا می‌کند. ارائه انواع غذاهای متنوع و با قوام متناسب با سن کودک، در شکل‌گیری این تکامل نقش مهمی دارد. هنگامی که شما غذاهای متناسب با سن کودک و همچنین غذاهایی با قوام متناسب با سن کودک، به او می‌دهید، به تکامل حرکتی بلع و جویدن وی کمک خواهید کرد. امتناع از مصرف یک غذای خاص در کودک ممکن است به دلیل حساسیت غذائی باشد، سن 6 تا 8 ماهگی مرحله بحرانی برای شروع غذای کمکی و تکامل پروسه غذا خوردن صحیح می‌باشد، اگر کودکتان از مصرف برخی انواع خاص از غذاها امتناع می‌کند و یا غذاهای با قوام سفت را دوست ندارد، نیاز به حمایت تغذیه‌ای دارد.

5- مدت زمان غذا خوردن بیش از 30 دقیقه طول بکشد.
وقف گذرانی در موقع غذا خوردن در سن 9 ماهگی تا 2.5 سالگی طبیعی است، کودک با غذا بازی می‌کند، گاهی دست خود را داخل غذا می‌کند و… و زمان و ساعت برای کودک معنا ندارد و دلیلی ندارد که در خوردن غذا عجله کند. درصورتیکه مادر سعی دارد مقدار زیادی غذا را طی مدت کوتاهی به کودک بخوراند.

6- امتناع از مصرف غذاهای جدید: از زمان شروع غذای کمکی، ممکن است شیرخوار نوع خاصی از غذا را دوست نداشته باشد، پس نباید تلاش کرد با زور و فشار او را وادار به خوردن آن کرد. سلیقه‌های غذایی در سنین دو تا سه سالگی شکل گرفته و برای سنین بعدی پایدار می‌ماند. اگر کودک از خوردن ماده غذائی مفیدی امتناع می‌کند، باید مقادیر کمی از آنرا به دفعات متعدد و در زمانهای مختلف به او ارائه داد. به تدریج و پس از مدتی کم‌کم تمایل کودک به آن غذا افزایش خواهد یافت.

7- کاهش رشد یا اختلال در وزن‌گیری:
با توجه به تفاوت‌های موجود در اندازه‌های بدن در بدو تولد و همچنین متفاوت بودن سیر رشد، نمودارهای رشد ویژه وزن، قد و دور سر تهیه شده‌اند.
نکته مهم در سوال آیا کودک من نیاز به ارزیابی تغذیه دارد؟ این است که سیر رشد باید مطابق با یک منحنی پیش برود و افت منحنی یا ثابت ماندن آن و یا از طرفی، افزایش سریع آن هر دو غیرطبیعی است.
جهت اطلاع از روند وزن‌گیری کودکتان با ما درتماس باشید.

از پیج دکتر بهاره ایمانی دیدن فرمائید.

dr.baharehimani

برای دیدن پست های بیشتر وبلاگ کلیک کنید.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

عضویت در کلوپ یکساله سلامت و تغذیه کودکان

% عضویت با تخفیف ویژه به مدت محدود – پرداخت نقد یا اقساط %

دسترسی آنلاین به بیش از 13 ساعت ویدیو آموزشی در زمینه سلامت و تغذیه کودک، تشکیل پرونده الکترونیک، تفسیر منحنی رشد و تغذیه، مشاوره اختصاصی، تنظیم برنامه غذائی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی

پاسخگوی سوالات شما هستیم

نوبت دهی تلفنی پاسخگویی در اینستاگرام