جست و جو

مواد غذایی مفید و موثر برای افزایش قدرت و فعالیت مغز

مواد غذایی
فهرست مطالب

ما در تمام سنین نیاز به یادگیری داریم ولی یادگیری در دوران کودکی و نوجوانی اهمیت ویژه ای دارد. گرچه که هوش و استعداد هر فرد عمدتا زمینه وراثتی دارد ولی عوامل محیطی به خصوص تغذیه بر قدرت و فعالیت مغز موثر هستند.برخی مواد غذایی برای ساخته شدن و فعالیت سلول های عصبی لازمند و برخی دیگر به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان، مانع از آسیب سلول های عصبی می شوند.

۱- مواد غذایی مفید برای قدرت مغز

همانطور که گفته شد یکی از عوامل موثر بر هوش و موفقیت تحصیلی ، عوامل تغذیه ای هستند. مغز انسان نیز همانند سایر اعضاء بدن به غذا و انرژی نیاز دارد. حدود ۵۰ درصد انرژی مصرفی در کودکان و نوجوانان برای فعالیت مغزی مصرف می شود. در زمان فعالیت های فکری مانند زمان امتحانات و … این مقدار باز هم افزایش می یابد.
برای افزایش قدرت مغز باید از مصرف مواد غذایی محرک سیستم عصبی مثل مواد حاوی کافئین (چای، قهوه و نوشابه های گازدار) خودداری نمود. علاوه بر مواد غذایی، عوامل محیطی نیز بر قدرت مغز تاثیر به سزایی دارند. به عنوان مثال آلومینیوم با کاهش حافظه ارتباط دارد.
بنابراین برای طبخ غذای کودکان از ظروف آلومینیوم استفاده نکنید. اسپری های خوشبو کننده بدن و ضدعرق نیز حاوی مقادیر قابل توجهی آلومینیوم هستند و نباید کودکان و نوجوانان در معرض آن قرار بگیرند.

۲- لیستین و کولین:

این دو ماده نقش حیاتی برای فعالیت های فکری دارند و مهم ترین واسطه های شیمیایی موثر در حافظه و فعالیت سلول های مغزی می باشند و بدون مقادیر کافی آنها، قدرت فعالیت مغز و حافظه کاهش می یابد.
در افراد سالم حدود ۳۰ درصد وزن خشک مغز را لیستین تشکیل می دهد.
منابع غذایی طبیعی حاوی لیستین شامل مغزها (آجیل)، گندم با سبوس، زرده تخم مرغ، ذرت، جگر، سویا و روغن های گیاهی نخود و انواع لوبیا می باشد.
پس سعی کنید در فصل امتحانات این مواد غذایی را در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان بگنجانید.

۳- ویتامینC :

مواد غذایی حاوی ویتامین C در افزایش قوای مغز و هوشیاری، کاهش اضطراب و بهبودی کم خوابی تاثیر دارند. در بین اعضای مختلف بدن، دستگاه عصبی (مغز و نخاع) بیشترین میزان چربی را دارند، به همین دلیل دستگاه اعصاب مرکزی بیش از سایر اعضا به آسیب ناشی از رادیکال های آزاد حساس هستند. مصرف کافی ویتامین C با افزایش بهره هوشی ارتباط دارد.

۴- ویتامینE :

همانند ویتامین C، ویتامین E نیز باعث حفاظت سلولهای مغز و نخاع از آسیب شده و اکسیژن رسانی به مغز را بهبود می دهند. بیشترین میزان ویتامین E در روغنهای گیاهی وجود دارد. روغن موجود در جوانه گندم حاوی بیشترین میزان ویتامین E و سالم ترین منبع غذایی این ویتامین می باشد. توصیه می کنم مصرف جوانه گندم را در رژیم غذایی همه افراد خانواده بخصوص کودکان و نوجوانان در نظر داشته باشید.

۵- برخی گیاهان:

بسیاری از گیاهان اثرات مثبتی بر هوش، حافظه و قدرت یادگیری دارند. برگ نعناع حاوی اسیدهای چرب ضروری متعددی است که به خونرسانی مغز کمک کرده و باعث تقویت سلول های عصبی می شود همچنین خاصیت آرام بخش و افزایش دهنده قدرت تمرکز دارد. زنجبیل نیز باعث بهبود عملکرد مغز و بهبود یادگیری شده و مقاومت نسبت به خستگی و قدرت تمرکز را افزایش می دهد و برای رفع بی خوابی مفید است.

۶- سلنیوم:

سلنیوم نیز یکی از مفیدترین مواد برای حفظ سلامتی قوای مغز است. سلنیوم یکی از قوی ترین موادی است که اثرات سمی فلزات سنگین بر مغز را خنثی می کند. فلزات سنگینی مثل سرب، جیوه و آرسنیک از طریق غذا، آب آشامیدنی وارد بدن می شوند و عوارض شدیدی بر مغز و سیستم عصبی ایجاد می کنند شامل اختلالات یادگیری، بیش فعالی و کاهش بهره هوشی. پس سعی کنید مواد غذایی حاوی سلنیوم را در رژیم غذایی فرزندتان درنظر بگیرید. این مواد حاوی جوانه گندم، سبوس گندم، حبوبات و جو، جگر و قلوه، بادام زمینی و زرده تخم مرغ

۷- مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B:

مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B نیز با مکانیسم های مختلف در سلامتی و فعالیت مغز تاثیر دارند. این ویتامین ها محلول در آب بوده و نقش ویژه ای در سلامت بدن دارند.

۸- مواد غذایی حاوی روی:

مطالعات نشان می دهد که روی باعث افزایش توانایی های مغزی در کودکان و نوجوانان می شود. بنابراین موادغذایی حاوی روی مانند گردو، ماهی، مرغ، جگر، گوشت، جوانه گندم، ماست و محصولات تهیه شده از آرد گندم سبوس دار که باعث افزایش قدرت مغز می شوند. در فصل امتحانات در رژیم غذایی فرزندتان درنظر بگیرید.

از پیج دکتر بهاره ایمانی دیدن فرمایید.

عضویت در کلوپ یکساله سلامت و تغذیه کودکان

% عضویت با تخفیف ویژه به مدت محدود – پرداخت نقد یا اقساط %

دسترسی آنلاین به بیش از 13 ساعت ویدیو آموزشی در زمینه سلامت و تغذیه کودک، تشکیل پرونده الکترونیک، تفسیر منحنی رشد و تغذیه، مشاوره اختصاصی، تنظیم برنامه غذائی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی

پاسخگوی سوالات شما هستیم

نوبت دهی تلفنی پاسخگویی در اینستاگرام