جست و جو

تغذیه کودک چگونه باید باشد؟

تغذیه کودک
فهرست مطالب

 

 

شکل گیری الگوهای تغذیه در کودکان یک تا 5 سال، اهمیت تغذیه سالم برای آنها را به مراتب بیشتر می کند. در این میان، تغذیه کودکان یک ساله به لحاظ میزان حساسیت بالا اهمیت بیشتری را نیز از آن خود، تا جایی که پزشکان معتقدند کودکان یک ساله، به ازای هر 2/54 سانتی متر قد خود، به 40 کالری در طی روز نیاز خواهند داشت. این یعنی اگر کودک شما 70 سانتی متر قد داشته باشد باید در طی روز چیزی حدود 1100 کالری دریافت نماید تا در نهایت بتواند به رشد کافی و وزن ایده آل دست یابد. به طور کلی نیاز به کالری در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با تغذیه کودک یک ساله برایتان بگوییم.

اهمیت تغذیه کودک یک ساله

دکتر بهاره ایمانی، متخصص کودکان و نوزادان و همین طور فلوشیپ تغذیه کودکان معتقد است که الگوهای تغذیه از یک سالگی به بعد شکل می گیرد و به مرور زمان همانند بزرگسالان می شود‌. با وجودی که نیازهای غذایی در این بازه سنی با سایر سنین فرق دارد، اما معمولا سلیقه های غذایی فرد در این سال هاست که شکل می گیرد و پایدار می ماند. علاوه بر این، باید اضافه کنیم که عادت ها و رفتارهای نادرست غذایی کودکان در این سن بسیار شایع است و می تواند نگرانی شدیدی را در والدین به وجود بیاورد. به طور کلی می توانیم بگوییم که تغذیه سالم برای کودکان از چند نظر اهمیت خواهد داشت:

  • تغذیه سالم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند.
  • قوای ذهنی و هوش کودکان را بهبود می بخشد.
  • کودکان را سرحال و شاداب نگه می دارد از افسردگی و اضطراب جلوگیری می کند.

بعد از پایان شیرخوارگی و پشت سر گذاشتن یک سالگی، معمولا سرعت رشد کودکان نسبت به قبل کمی کندتر می شود. با این حال اندام های بدن او سریع تر از تنه رشد می کنند و در نتیجه شاهد تغییر شکل ساختار بدنی کودک خواهیم بود. در این شرایط است که راه رفتن و تکلم کودک، کامل تر می شود و در نتیجه، او می تواند احساسات خود را راحت تر بروز دهد.
به خاطر داشته باشید که به گفته دکتر ایمانی، توانایی های کودکان در این بازه سنی به تکامل دستگاه عصبی آنها بستگی خواهد داشت و این مسئله نیز خود به موضوعات متفاوتی همچون عوامل ژنتیکی و یا محیطی مثل تغذیه کودک و یا سایر محرک های محیطی وابسته خواهد بود.

نکاتی برای تغذیه سالم کودکان

دکتر ایمانی معتقد است که رژیم غذایی خردسالان باید مواردی همچون تکامل سریع مغزی، رشد قدی، تکامل سیستم ایمنی و هم چنین انرژی لازم برای فعالیت بدنی او را تامین کند. در کنار این هم باید بگوییم که رشد قدی کودک یک ساله شما، مستلزم ساخت سریع بافت استخوانی و عضلات بدن او خواهد بود. به همین دلیل هم در کنار تامین انرژی کافی باید به فکر تامین پروتئین و املاح معدنی مثل کلسیم، فسفر، پتاسیم و روی نیز برای فرزند خود باشید. به خاطر داشته باشید که کمبود هر کدام از این مواد می تواند تاثیرات منفی بسیاری را بر روند رشد قدی فرزند شما داشته باشد.

 تغذیه سالم کودکان

توصیه دکتر ایمانی به والدین این است که بیشتر روی خودآگاهی و آموزش کودکان کار کنند نه محدودسازی. این یعنی شما باید در زمینه تغذیه، به کودکان خود آموزش دهید و از هر گونه کنترل کردن نیز دوری کنید. بهتر است که دائم به آنها نگویید این غذا خوب نیست و نباید بخوری یا اینکه این غذا خوب است و تو هم باید آن را بخوری! به خاطر داشته باشید که وقتی کودک شما خودآگاهی داشته باشد حتی در نبود شما هم می تواند تغذیه سالمی داشته باشد.

درمان مشکلات تغذیه ای کودک یک ساله

طبیعتا اهمیت بسیار زیاد تغذیه در کودکان یک ساله موجب می شود که بسیاری از والدین ترجیح دهند برنامه غذایی کودکان خود را زیر نظر یک پزشک متخصص و معتبر مشخص نمایند. این موضوع به ویژه در رابطه با کودکانی که دچار بد غذایی هستند و یا به سختی وزن می گیرند نیز از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار خواهد بود. بنابراین توصیه اکید ما این است که در صورت بروز هر گونه مشکل در تغذیه کودک خود، حتما از پزشک و مشاوره تغذیه کمک بگیرید.

مشکلات تغذیه ای کودک

دکتر بهاره ایمانی، متخصص کودکان و نوزادان و همین طور فلوشیپ تغذیه کودکان که استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز هستند در این مورد به کمک شما می آیند، مشکلات تغذیه کودک شما را به طور کامل بررسی می کنند و راه حل های مناسبی را ارائه می دهند. برای ویزیت و مشاوره با این پزشک متخصص می توانید از طریق تماس تلفنی، وب سایت و صفحه اینستاگرام ایشان اقدام کنید.
در کنار این باید بگوییم که دکتر ایمانی با برگزاری کارگاه هایی در حوزه تغذیه کودکان و ارائه پکیج این کارگاه ها، برنامه غذایی و مشاوره های بسیار هوشمندانه و مناسبی را برای کودکان شما ارائه می کنند. به خاطر داشته باشید که در صورت عدم وجود مشکلات جدی و بیماری های خاص، ویزیت غیر حضوری دکتر ایمانی می تواند در دریافت راهکارهایی برای درمان بدغذایی و دریافت برنامه غذایی اصولی به کمک شما آمده، وضعیت رشد کودکتان را مشخص کرده و آن را بهبود بخشد.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

عضویت در کلوپ یکساله سلامت و تغذیه کودکان

% عضویت با تخفیف ویژه به مدت محدود – پرداخت نقد یا اقساط %

دسترسی آنلاین به بیش از 13 ساعت ویدیو آموزشی در زمینه سلامت و تغذیه کودک، تشکیل پرونده الکترونیک، تفسیر منحنی رشد و تغذیه، مشاوره اختصاصی، تنظیم برنامه غذائی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی

پاسخگوی سوالات شما هستیم

نوبت دهی تلفنی پاسخگویی در اینستاگرام