جست و جو

اتیسم در کودکان و ارتباط بین بدغذایی

ارتباط بین بدغذایی و اتیسم در کودکان
فهرست مطالب

ارتباط بین بدغذایی و اتیسم در کودکان چیست؟

رفتارهای غیرعادی کودک حین غذا خوردن ممکن است یکی از علائم اولیه اتیسم در کودکان باشد:

دکتر بهاره ایمانی می گوید: گرچه اغلب بچه هایی که بدغذا هستند مشکلی ندارند و از لحاظ پزشکی طبیعی هستند ولی بعضی از رفتارهای غیرعادی هنگام غذا خوردن ممکن است هشداری برای تشخیص اتیسم باشند. (این مطلب در مطالعات جدید به اثبات رسیده است)
تشخیص زودرس اتیسم اهمیت ویژه ای دارد به دلیل اینکه درمان و حمایت کودکان سریعتر شروع شده و پاسخ به درمان بهتر خواهد بود. در حال حاضر، تحقیقات جدید نشان می دهد که رفتارهای غیرطبیعی هنگام غذا خوردن ممکن است یک علامت زودرس و هشداردهنده برای اتیسم باشد حتی اگر کودک 1 یا 2 سال دارد.
تحقیقات اخیر نشان داده است که رفتارهای غیرطبیعی هنگام غذاخوردن در کودکانی که دچار اتیسم هستند 5 برابر بیشتر از کودکانی است که سایر مشکلات مثل ADHD (اختلال عدم توجه بیش فعالی)و اختلالات یادگیری دارند. و همچنین این اختلالات رفتاری15 برابر بیشتر از کودکان سالم است. در یک مطالعه مشخص شد که اختلالات رفتاری در حین غذا خوردن در بیش از 2000کودک (با سن متوسط 7 سال) در حدود 70% کودکان با اتیسم، 13% کودکان با سایر اختلالات و فقط در 5% کودکان سالم وجود داشت.
بر اساس این مطالعه برخی رفتارهای غیرطبیعی هنگام غذاخوردن در سال اول زندگی مشاهده می شود و با این بیماری در سن 15 ماهگی معمولا رژیم غذایی محدودی دارند.

برخی از اختلالات رفتاری غیرطبیعی در هنگام غذاخوردن در اتیسم در کودکان شامل:

1- تنوع خیلی کم مواد غذایی:

نظر دکتر بهاره ایمانی می گوید: تقریبا تمام والدین کودکان اتیسم گزارش می کنند که کودکشان غذاهای جدید را امتحان نمی کند و فقط تعداد غذای محدودی استفاده می کنند. (کمتر از ۲۰مورد)این کودکان معمولا به غذاهای بی مزه و غذاهای با رنگ خنثی و محصولات تهیه شده از غلات (شامل ماکارونی با پنیر، پن کیک، غلات صبحانه، پیتزا و کره بادام زمینی) و ناگت مرغ تمایل پیدا می کنند.
معمولا تغییر در غذا را دوست ندارند و دوست دارند غذاهای قبلی را امتحان کنند. همانطور که در سایر رفتارهایشان تغییر را دوست ندارند. رژیم غذایی معمول در اتیسم شامل غلات، پاستا، نان و ناگت مرغ می باشد.

2- افزایش واکنش به بافت های مختلف مواد غذایی:

احتمال دارد که به مصرف برخی غذاها حساس باشند و تمایل به استفاده از آنها را نداشته باشند. مثل موادی که بافت نرم و شبیه خامه دارند (مثل پودینگ) یا غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارد (مثل گوشت یا سبزیجات خام) و غذاهایی که بافت درشت دارند. (مثل آش گندم واوت میل)

3- ترجیح بیشتر مواد غذایی سفت اتیسم در کودکان:

برخی کودکان فقط غذاهایی با بافت خاص را قبول می کنند مثل ناگت، سیب زمینی سرخ کرده،همیرگر یا مرغ سوخاری.

4- پیکا یا تمایل به خوردن موادغیر عادی:

تمایل به خوردن مواد غیرعادی مثل گچ، صابون، مهر نماز و خمیر بازی در کودکان با اتیسم بیشتر دیده می شود.
موارد دیگری که والدین کودکان اتیسم گزارش می کنند شامل: سخت گیری بیش از حد در هنگام غذاخوردن (مثلا بو کردن غذا قبل از خوردن آن) یا درخواست سرو غذا به یک روش مشخص (مثلا بشقاب خاص یا مخلوط نبودن اجزا غذا با هم و …)
اما واقعیت این است که اغلب کودکان یک دوره بدغذایی را در طول عمرشان می گذرانند ولی بسیاری از آنها رفتارهای غذایی نامعمول دارند. بنابراین فرق بچه های اتیسم با بچه های سالم بدغذا چیست؟ متخصصان نشان داده اند که باقی ماندن رفتارهای غذایی نامعقول و متعدد یک نکته کلیدی برای تشخیص کودکان با اتیسم است.

تفاوت دیگر:

کودکان بدغذا بعد از مدتی تمایل به افزودن غذاهای جدید و بافت جدید غذاها به رژیم غذایی شان دارند. در کودکان اتیسم این رفتارهای بدغذایی تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه پیدا می کند.
به گفته محققان این رفتارهای غذایی غیرطبیعی، مخصوصا اگر همزمان با اختلالات در صحبت کردن، روابط اجتماعی و مشکلات جسمی باشد یک سرنخ تشخیصی برای والدین، مراقبین بهداشتی و پزشکان است که در ارزیابی کودک با اتیسم باید در نظر گرفته شود و تشخیص زودرس این بیماری و درمان به موقع آن باعث بهبود پیش آگهی و عاقبت این کودکان خواهد شد.
جهت دریافت رژیم غذایی و مشاوره اختصاصی در کودکان با اتیسم به دایرکت دکتر بهاره ایمانی در اینستاگرام پیام بدید.

از پیج دکتر بهاره ایمانی دیدن فرمائید.

dr.baharehimani

عضویت در کلوپ یکساله سلامت و تغذیه کودکان

% عضویت با تخفیف ویژه به مدت محدود – پرداخت نقد یا اقساط %

دسترسی آنلاین به بیش از 13 ساعت ویدیو آموزشی در زمینه سلامت و تغذیه کودک، تشکیل پرونده الکترونیک، تفسیر منحنی رشد و تغذیه، مشاوره اختصاصی، تنظیم برنامه غذائی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات پیشنهادی

پاسخگوی سوالات شما هستیم

نوبت دهی تلفنی پاسخگویی در اینستاگرام